Οι κίνδυνοι και οι νομικές συνέπειες της αποτυχίας αποκάλυψης παραβίασης ασφάλειας

Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, η ευθύνη των εταιρειών εκτείνεται πέρα από την απλή πρόληψη των απειλών στον κυβερνοχώρο. Περιλαμβάνει επίσης τη γνώση του πώς να ανταποκριθεί κανείς αποτελεσματικά σε περίπτωση παραβίασης της ασφάλειας, κάτι που είναι περισσότερο αναπόφευκτο παρά πιθανότητα. Με ένα συνεχώς εξελισσόμενο τοπίο απειλών στον κυβερνοχώρο, οι επιχειρήσεις όλων των μεγεθών και όλων των βιομηχανιών πρέπει να είναι προετοιμασμένες για πιθανά συμβάντα ασφαλείας. Αυτή η προετοιμασία λαμβάνει συχνά τη μορφή μιας στρατηγικής ισχυρής απόκρισης συμβάντων (IR), ένα κρίσιμο στοιχείο στο πλαίσιο ασφάλειας στον κυβερνοχώρο οποιασδήποτε εταιρείας. Ένα κρίσιμο στοιχείο μιας επιτυχημένης στρατηγικής IR είναι η αναφορά παραβίασης και η επικοινωνία. Αυτή η πτυχή διασφαλίζει ότι όλα τα σχετικά μέρη – εντός και εκτός του οργανισμού όπως πελάτες, συνεργάτες, ακόμη και ρυθμιστικές αρχές – ενημερώνονται έγκαιρα για το συμβάν. Η αποκάλυψη παραβίασης δεν είναι μόνο ηθικό καθήκον αλλά και νομική απαίτηση, ειδικά δεδομένων των πρόσφατων κανονισμών που επικεντρώνονται στην διαδικασία.

Με τους νόμους περί προστασίας δεδομένων να γίνονται αυστηρότεροι σε όλο τον κόσμο, οι εταιρείες πρέπει να συνυπολογίσουν αυτούς τους κανονισμούς και τις ανησυχίες συμμόρφωσης στη στρατηγική τους για τα IR.

Η ευθύνη της εφαρμογής μιας πολιτικής γνωστοποίησης παραβάσεων μπορεί να είναι έκπληξη για ορισμένους οργανισμούς. Η έκθεση της Bitdefender 2023 Cyber Security Assessment, διαπίστωσε ότι το 42% των ερωτηθέντων κλήθηκαν να διατηρήσουν εμπιστευτική μια παραβίαση. Αυτή δεν είναι μόνο κακή πρακτική για τους σκοπούς μιας αποτελεσματικής ανάκτησης, αλλά μπορεί να είναι και νομικά μεμπτή και μη συμμορφούμενη.

 

Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε πώς είναι η αποτελεσματική αποκάλυψη παραβίασης και γιατί γίνεται περισσότερο αναγκαία.

Η σημασία της αποτελεσματικής επικοινωνίας και της έγκαιρης ενημέρωσης σχετικά με τις παραβιάσεις δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Είναι απαραίτητες ενέργειες για τη διευκόλυνση της αποτελεσματικής αποκατάστασης και ανάκτησης, ενώ είναι επίσης σημαντικές για λόγους συμμόρφωσης και κανονιστικών ρυθμίσεων.

 

Πώς η αποκάλυψη παραβίασης βοηθά τις προσπάθειες αποκατάστασης

 

Η άμεση αναφορά παραβίασης ειδοποιεί όλα τα επηρεαζόμενα μέρη, εσωτερικά και εξωτερικά και κινητοποιεί διαδικασίες και βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς που εμπλέκονται στις προσπάθειες αποκατάστασης, ανάλογα με τη φύση και το εύρος της επίθεσης. Για παράδειγμα, εάν ο οργανισμός σας παραβιαστεί μέσω τρίτου μέρους, πρέπει να ειδοποιηθείτε αμέσως για να προετοιμάσετε και να προστατέψετε την επιχείρησή σας. Ομοίως, εάν μια παραβίαση στο σύστημά σας θα μπορούσε να επηρεάσει τον πελάτη σας, θα πρέπει επίσης να ειδοποιηθεί το συντομότερο δυνατό.

 

Με πιο αποτελεσματική και ταχύτερη αποκατάσταση μπορείτε να μειώσετε τον αντίκτυπο μιας παραβίασης δεδομένων καθώς και πιθανή ζημιά στη φήμη της εταιρείας σας και στις επιχειρηματικές σχέσεις.


Βοηθά επίσης στη διατήρηση της εμπιστοσύνης των πελατών —ενημερώνοντας έγκαιρα πως επηρεάζονται και ποια μέτρα λαμβάνετε για να αποτρέψετε περισσότερες ζημιές, μπορείτε να κτίσετε μια ισχυρότερη εμπιστοσύνη μαζί τους και να μετριάσετε πιθανή βλάβη της φήμης.

 

Ρυθμιστικά πρότυπα και πρότυπα συμμόρφωσης που απαιτούν υπεύθυνη αποκάλυψη παραβίασης


Στο ρυθμιστικό μέτωπο, πολλοί πρόσφατοι νόμοι περί προστασίας δεδομένων έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις σχετικά με την κοινοποίηση παραβίασης. Για παράδειγμα, ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο νόμος περί απορρήτου των καταναλωτών της Καλιφόρνια (CCPA) στις Ηνωμένες Πολιτείες επιβάλλουν την έγκαιρη αποκάλυψη των παραβιάσεων. Επιπλέον, αναδύονται συνεχώς νέες ρυθμιστικές ενέργειες, υπογραμμίζοντας την αυξανόμενη σημασία της αναφοράς παραβάσεων. Η μη συμμόρφωση με τους αντίστοιχους κανονισμούς απορρήτου και προστασίας δεδομένων μπορεί να οδηγήσει σε υψηλά πρόστιμα και περαιτέρω ζημιά στη φήμη. Ορισμένοι αξιόλογοι πρόσφατοι κανονισμοί έχουν προθεσμίες αναφοράς και απαιτήσεις για αποκάλυψη παραβίασης.

 

GDPR

Ο GDPR ζητά από τις εταιρείες να καταγγέλλουν τα περιστατικά διαρροής πληροφορίας εντός 72 ωρών «όπου είναι εφικτό», με μόνη εξαίρεση εάν η παραβίαση δεν «έχει ως αποτέλεσμα κίνδυνο για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των φυσικών προσώπων». Εάν ένας οργανισμός καθυστερήσει να αναφέρει την παραβίαση, πρέπει να παρέχονται οι λόγοι για την καθυστέρηση. Ο GDPR επιβάλλει βαριά πρόστιμα για μη συμμόρφωση. Ανάλογα με τις παραβιάσεις, τα πρόστιμα μπορεί να φτάσουν: 10 εκατομμύρια ευρώ (11 εκατομμύρια δολάρια) ή 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών, όποιο είναι μεγαλύτερο 20 εκατομμύρια ευρώ (22 εκατομμύρια δολάρια) ή 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών, όποιο είναι υψηλότερο . Όλα εξαρτώνται από την έρευνα της ρυθμιστικής αρχής, το ποσό της αμέλειας και τη σοβαρότητα της παραβίασης.

 

Απαιτήσεις της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (SEC).

Το 2022, η SEC εισήγαγε τις προδιαγραφές κυβερνοασφάλειας για την προστασία των επενδυτών και πλέον απαιτεί από τις εταιρείες να ενημερώνουν τους επενδυτές και τους μετόχους για «ουσιαστικά περιστατικά» εντός τεσσάρων εργάσιμων ημερών από την ανακάλυψη. Πιο πρόσφατα, τον Μάρτιο του 2023, η SEC προτείνει τροποποιήσεις στους κανόνες της για την κυβερνοασφάλεια, επιβάλλοντας αυστηρές απαιτήσεις γνωστοποίησης για καλυπτόμενες οντότητες και απαιτώντας από τα επηρεαζόμενα ιδρύματα να υιοθετήσουν “γραπτές πολιτικές και διαδικασίες” για την αντιμετώπιση περιστατικών που περιλαμβάνουν ενημέρωση των επηρεαζόμενων ατόμων εντός 30 ημερών.

 

Ευρωπαϊκή Οδηγία NIS-2 (“Ασφάλεια δικτύων και πληροφοριών, έκδοση 2”)

Ο κανονισμός της ΕΕ NIS-2 τέθηκε σε ισχύ στις 6 Ιανουαρίου 2023 και εισήγαγε αυστηρά εποπτικά μέτρα και εξορθολογισμένες υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων. Οι επηρεαζόμενες εταιρείες πρέπει τώρα να παρέχουν μια αρχική ειδοποίηση εντός 24 ωρών από τη στιγμή που έλαβαν γνώση ενός συμβάντος στην αρχή αναφοράς τους και εντός 72 ωρών, η εταιρεία πρέπει να παράσχει μια αρχική αξιολόγηση παραβίασης. Εντός ενός μηνός από την επίθεση, οι εταιρείες αναμένεται να παράσχουν μια τελική έκθεση που θα περιγράφει λεπτομερώς το εύρος της επίθεσης καθώς και τυχόν προσπάθειες μετριασμού που έχουν αναληφθεί.

Τα πρόστιμα του NIS-2 μπορούν να αγγίξουν τα 10 εκατομμύρια € (11 εκατομμύρια δολάρια) ή το 2% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας, όποιο κι αν είναι μεγαλύτερο.

 

Τι μπορούν να κάνουν οι οργανισμοί για να βελτιώσουν την αναφορά παραβίασης

Σε αυτήν την εποχή αυξημένου κινδύνου στον κυβερνοχώρο, οι οργανισμοί πρέπει να ενισχύσουν προληπτικά τις δυνατότητές τους για αναφορά παραβίασης. Ακολουθούν ορισμένες βέλτιστες πρακτικές: Αναπτύξτε μια σαφή πολιτική και διαδικασία : Οι εταιρείες πρέπει να αναπτύξουν μια ολοκληρωμένη πολιτική για την αναφορά παραβάσεων και να διασφαλίσουν ότι θα επιβάλλεται σε όλα τα τμήματα. Αυτό περιλαμβάνει τον καθορισμό των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθηθούν με βάση τον τύπο και τη σοβαρότητα μιας παραβίασης και περιλαμβάνει μια διαδικασία γνωστοποίησης. Να ορίσουν βασικά ενδιαφερόμενα μέρη και ευθύνες : Οι βασικοί ενδιαφερόμενοι είναι εκείνοι στους οποίους θα βασιστεί κανείς σε περίπτωση συμβάντος ασφαλείας, θα πρέπει να προέρχονται από διαφορετικά τμήματα και πρέπει να ληφθούν υπόψη ανάλογα με το πώς φαίνεται η αποκατάσταση και η απόκριση. Αυτό μπορεί και μπορεί να περιλαμβάνει: IT, Legal, PR και Comms, καθώς και ενδιαφερόμενους φορείς από επηρεαζόμενα τμήματα. Συνεργασία με τρίτα μέρη : Η συνεργασία με εξωτερικούς προμηθευτές μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τις δυνατότητες αντιμετώπισης παραβιάσεων ενός οργανισμού. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει ειδικούς αντιμετώπισης περιστατικών και αποκατάστασης, καθώς και παρόχους υπηρεσιών που μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση των συνολικών δυνατοτήτων παρακολούθησης και ανίχνευσης. Αυτά τα τρίτα μέρη μπορούν επίσης να σας βοηθήσουν να διατηρήσετε μια διαδρομή ελέγχου, η οποία μπορεί να είναι ανεκτίμητη σε περίπτωση ερευνών. Αποδεικνύοντας ότι έχουν ληφθεί προληπτικά μέτρα για την πρόληψη, τη διαχείριση και την αποκατάσταση των παραβιάσεων, μπορείτε ενδεχομένως να μειώσετε τις νομικές επιπτώσεις. Οι παραβιάσεις δεδομένων γίνονται γρήγορα η νέα καθημερινότητα. Πάνω από το 50% των ερωτηθέντων παγκοσμίως στην αξιολόγησή μας για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο είπαν ότι υπέστησαν παραβίαση ή διαρροή δεδομένων εντός 12 μηνών και πάνω από το 70% των ερωτηθέντων με έδρα τις ΗΠΑ είπε το ίδιο. Οι επιχειρήσεις δέχονται τεράστια πίεση να βελτιώσουν την ανθεκτικότητά τους στην ασφάλεια με λιγότερους πόρους. Η ενσωμάτωση αποτελεσματικής αναφοράς παραβίασης στο πλαίσιο ασφάλειας στον κυβερνοχώρο δεν είναι απλώς μια βέλτιστη πρακτική, αλλά μια αναγκαιότητα. Με την αποδοχή αυτής της πραγματικότητας, οι οργανισμοί θα οδηγηθούν να δώσουν προτεραιότητες και να επενδύσουν στη βελτίωση των δυνατοτήτων αναφοράς παραβίασης, βοηθώντας τους τελικά να περιηγηθούν πιο αποτελεσματικά στο περίπλοκο τοπίο των κινδύνων στον κυβερνοχώρο.

 

Μάθετε πώς η Bitdefender Μπορεί να σας βοηθήσει να προετοιμάσετε την επιχείρησή σας για την συμμόρφωση με τους κανονισμούς και την πρόληψη και αντιμετώπιση συμβάντων με την πλατφόρμα εταιρικών λύσεων GravityZone.

Back to top Back to top